HXWork > Blogs > Geen onderdeel van een categorie > Hybride werken? Organisatiecultuur versterken!

Hybride werken? Organisatiecultuur versterken!

De organisatiecultuur komt tot uitdrukking in de interacties tussen medewerkers. Maar wat als het contact door hybride werken een stuk minder is? Je organisatiecultuur laten verwateren is geen optie. Ga daarom aan de slag met deze 8 tips om je organisatiecultuur explicieter en sterker te maken.

Je organisatiecultuur gaat over de manier waarop de organisatie de dingen doet. Hoe medewerkers met elkaar omgaan. Hoe beslissingen worden genomen. Wat belangrijk is en wat niet. De collectieve mindset. Hoe het voelt om er te werken en rond te lopen. Dat zit hem vooral in gesprekken, verhalen en gedrag.

Sterke organisatiecultuur

Een sterke organisatiecultuur zorgt ervoor dat de organisatie aantrekkelijk is voor sollicitanten met het juiste DNA. Dat de band van werknemers met de organisatie dieper is en dat de strategische missie, visie, waarden, doelen en resultaten één logisch geheel vormen. Een goede match zorgt ervoor dat medewerkers optimaal kunnen presteren en groeien, net als de organisatie.

Hybride werken

Wat doe je hybride werken dit alles lastiger maakt? Als de cultuur-overdrachtsmomenten minder zijn geworden? Als je elkaar minder meemaakt en het contact online oppervlakkiger en functioneler is geworden? En als de lijmkracht dreigt te vervagen en de organisatie los zand dreigt te worden?

Dan moet je de organisatiecultuur explicieter en sterker maken.

Organisatiecultuur explicieter en sterker: 8 tips

 

1. Maak  cultuurfundamenten helder en ‘walk the talk’

De eerste stap is nagaan of de cultuurfundamenten – purpose, visie, kernwaarden en klantbelofte –helder zijn en vertaald zijn naar gedrag. Wordt er al echt naar deze fundamenten gehandeld? ‘Walk the talk’ begint bovenin de organisatie en met hybride werken mag het uitdragen ervan een tandje dieper.

Herhaal de cultuurfundamenten dus nog vaker in communicatie, vacatureteksten, boodschappen van de CEO en bij onboarding. Koppel bijvoorbeeld een waarderingsmoment voor de medewerkers met een leuke tekst aan de waarden van je organisatie. Breng variëteit aan in activiteiten die extra aandacht en verdieping geven en zorg voor een verrassingseffect.

2. Emotie laten voelen

Cultuur is ook ‘hoe het voelt’. Hoe wil je dat medewerkers zich voelen in contact met de organisatie? Is dat gewaardeerd? Of uitgedaagd? Gerespecteerd of juist trots? Om welk gevoel wil de organisatie bekend en uniek zijn ten opzichte van concurrenten? Vertaal dat naar gedrag en acties die aansluiten bij jouw collega’s.

3. Expliciet werkgeverschap

Wat voor werkgever wil je zijn? Hoe wil je bekendstaan op de arbeidsmarkt? Waarom werken medewerker bij jouw organisatie en niet bij de concurrent? Hoe wil je dat oud-medewerkers je organisatie herinneren? Geef daar nog meer inhoud aan in je HR-beleid en arbeidsvoorwaarden. En ga het vooral meten.

4. Vier successen

Het vieren van successen maakt vooral duidelijk wat jouw organisatie belangrijk en een feestje waard vindt. Ook kleine successen mogen gevierd worden. Zijn het de successen waar je de aandacht op wilt richten? En vier je ze op een manier die medewerkers ook leuk vinden? Pak maar eens verrassend uit, zodat het nog lang blijft heugen.

5. Bouw een community

Organisaties met een sterke cultuur werken aan onderlinge emotionele verbondenheid en geven het gevoel dat werknemers onderdeel zijn van een ‘community’. Een (digitale) community kun je alleen ontwikkelen rondom sterke gemeenschappelijke interesses of (life) events.

Laat bij het creëren van een community veel van het initiatief bij de doelgroep. Is het contact voor hen waardevol? Helpt het hen met brandende vragen? Is het voor hen leuk en vermakelijk? Kunnen zij hun mening of vragen kwijt over actuele zaken? Laat een klein groepje het voortouw nemen. Wanneer initiatieven aanslaan, bouw je samen verder.

6. Trots op de organisatie

Trots zijn op de organisatie is een geweldige cultuurversterker, of dat nu op het product of de dienst is, de klant- of medewerkerswaardering of op de maatschappelijke bijdrage van de organisatie. Waarop kunnen de medewerkers van jouw organisatie trotser worden? En geef je dat onderwerp genoeg aandacht?

7. Geef leidinggevenden een voorbeeldrol

Om hybride werken een succes te maken is de rol van leidinggevenden, zoals bij elke verandering, cruciaal. In een sterke organisatiecultuur past de stijl van leidinggeven naadloos bij de cultuurfundamenten. Is dat het geval?

Heeft de leidinggevende een voorbeeldrol met betrekking tot de kernwaarden? Geeft de leidinggevende vertrouwen en ruimte voor hybride werken? Heeft hij of zij een coachende stijl van leidinggeven die past bij het hybride werken?

Is er genoeg aandacht voor nieuwkomers? Voelen medewerkers die op kantoor komen zich welkom en gezien? Worden medewerkers gewaardeerd? Is er genoeg ruimte voor contact maken, creativiteit en innovatie?

Worden managers en medewerkers aangesproken op ongewenst gedrag? Je kunt immers niet bouwen aan een sterke organisatiecultuur wanneer die wordt ondermijnd door de leiderschapsstijl.

8. Richt het kantoor in op basis van de cultuur

Om je organisatiecultuur te versterken moet de kantoorinrichting het visitekaartje zijn van die cultuur. Het kantoorpand is de vertaling van waar jouw bedrijf voor staat en versterkt deze boodschap. Vertaal dus je purpose naar de inrichting. Maak je kernwaarden visueel. Laat de keuren van je logo terugkomen en verwerk je producten in het interieur.

Ga in gesprek

Voor een blijvend sterke organisatiecultuur is het belangrijk dat die periodiek wordt gemeten. Dat kan met een vragenlijst, maar nog liever in gesprek met medewerkers. Luister naar hun inzichten en maak gebruik van hun ideeën voor cultuurversterkers.

Lees ook:

Betrokkenheid vergroten? Doe een ‘check in’ interview. 

Employee Experience: de emotionele connectie met werknemers is essentieel

5 tips voor meer diversiteit, inclusie én echte gelijkheid

Auteur: Heleen Mes