“Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success.”
-Albert Schweizer
“Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success.”
-Albert Schweizer
Een geweldige employee experience is geen toevalstreffer en komt niet vanzelf. Die moet je ontwerpen! Employee experience design is de kunst van het ontwerpen van een werkbeleving die leidt tot gelukkige medewerkers. Employee experience design maakt daarvoor gebruik van bewezen technieken uit de marketing, product & user design en psychologie. Het is een creatieve methode om voor (complexe) problemen nieuwe, innovatieve oplossingen te realiseren. Hierbij geldt altijd het basisprincipe: de mens staat centraal. Eindgebruikers en stakeholders worden actief betrokken bij het ontwerpen of verbeteren van diensten en producten.
De employee journey – van werving tot vertrek – wordt actief omgevormd aan de hand van design thinking voor HR. Door in de schoenen van de (potentiële) medewerker te gaan staan en de employee journey opnieuw vorm te geven: met positieve emoties en verrassingen, door net iets meer te doen dan de medewerker verwacht en in lijn met de normen en waarden van de organisatie. Niet de organisatie is leidend met haar functionele eisen, maar de verwachtingen van de medewerker zijn leidend. Het werken met employee experience design wordt gezien als een nieuwe vaardigheid voor HR, die noodzakelijk is om de employee experience naar een hoger plan te tillen. De populariteit van deze benadering groeit snel. Employee experience design en design thinking voor HR passen goed bij het agile werken dat veel organisaties al toepassen. Volgens onderzoek van McKinsey (2019) heeft dat grote voordelen: bedrijven die binnen de organisatie een centrale plek reserveren voor design thinking, doen het financieel bijna twee keer zo goed als hun concurrenten.
Onderdelen uit de employee journey die we innoveren zijn bijvoorbeeld recruitment, onboarding, performance management, leren en ontwikkelen, off boarding, (bevallings)verlof en diversiteit en inclusie.
In de design sessie – live of online- komt aan bod:
Interesse of een vraag? Neem even contact op.