Treat employees like they make a difference, and they will
– Jim Goodnight

Check-in-interviews zijn gesprekken tussen een leidinggevende en een medewerker of tussen teamleden onderling. Ze nodigen uit tot diepere persoonlijke interactie. Met een check-in-interview kom je meer te weten over het perspectief van een medewerker: wat werkt, wat niet, en hoe blijft hij of zij gelukkig op het werk. Deze 25 vragen geven inzicht in de werkbeleving van medewerkers.
De coronacrisis zorgde ervoor dat een derde van de Nederlandse medewerkers minder loyaliteit voelt naar hun werkgever en dat bijna de helft van de medewerkers minder positief is over zijn of haar baan, zo blijkt uit recent onderzoek van Hays. Bovendien is remote werken een blijvertje. Wil je als organisatie in tijden van fysieke afstand tot het werk de mentale afstand verkleinen? Daarvoor moeten leidinggevenden meer tijd en aandacht geven aan hun medewerkers en een beter begrip krijgen van hun beleving van de organisatie. Check-in (of ‘stay’) -interviews helpen daarbij en zorgen dat medewerkers zich gehoord en gezien voelen.
We hebben natuurlijk al allerlei soorten gesprekken en interviews – zo zijn voortgangsgesprekken bedoeld om te bespreken hoe een medewerker functioneert op het werk en hoe hij of zij zich ontwikkelt. De medewerkersenquête levert inzicht op organisatie- en teamniveau, maar is er niet om de medewerker zelf beter te leren kennen. En dan zijn er nog exitinterviews: daaruit haal je waardevolle informatie om de organisatie te verbeteren, alleen ze komen te laat voor het behouden van een medewerker.
Check-in-interviews zijn gesprekken tussen een leidinggevende en een medewerker of tussen teamleden onderling. Ze nodigen uit tot diepere persoonlijke interactie. Ze worden ingezet om erachter te komen waarom medewerkers bij de organisatie blijven, wat hen betrokken houdt en wat ze nodig hebben om bij de organisatie te blijven en de beste versie van zichzelf te zijn. Met een check-in-interview kom je meer te weten over het perspectief van een medewerker: wat werkt, wat niet, en hoe blijft hij of zij gelukkig op het werk.
Check-in-interviews helpen organisaties, leidinggevenden en teams om begrijpen wat ze goed doen en waaraan gewerkt kan worden. Bovendien waarderen medewerkers deze gesprekken en wordt er een gevoel van wederzijds vertrouwen opgebouwd omdat er naar hen wordt geluisterd. De uitkomsten kunnen leiden tot maatwerkoplossingen: wat zijn de behoeften van deze medewerker en hoe kunnen de leidinggevende en/of de teamleden hierin voorzien? Als je weet wat medewerkers nodig hebben, kun je tijd, energie en geld besteden aan de juiste dingen!
Lees ook:
Meer verbondenheid in je organisatie? Word een community!
Van kerstpakket tot high five: de kracht van waardering voor werkgeluk
Online onboarding: aandacht is alles!