HXWork > Blogs > Geen onderdeel van een categorie > Betrokkenheid vergroten? Doe een ‘check-in’-interview.

Betrokkenheid vergroten? Doe een ‘check-in’-interview.

Check-in-interviews zijn gesprekken tussen een leidinggevende en een medewerker of tussen teamleden onderling. Ze nodigen uit tot diepere persoonlijke interactie. Met een check-in-interview kom je meer te weten over het perspectief van een medewerker: wat werkt, wat niet, en hoe blijft hij of zij gelukkig op het werk. Deze 25 vragen geven inzicht in de werkbeleving van medewerkers.

De coronacrisis zorgde ervoor dat een derde van de Nederlandse medewerkers minder loyaliteit voelt naar hun werkgever en dat bijna de helft van de medewerkers minder positief is over zijn of haar baan, zo blijkt uit recent onderzoek van Hays. Bovendien is remote werken een blijvertje. Wil je als organisatie in tijden van fysieke afstand tot het werk de mentale afstand verkleinen? Daarvoor moeten leidinggevenden meer tijd en aandacht geven aan hun medewerkers en een beter begrip krijgen van hun beleving van de organisatie. Check-in (of ‘stay’) -interviews helpen daarbij en zorgen dat medewerkers zich gehoord en gezien voelen.

Wat is een check-in-interview?

We hebben natuurlijk al allerlei soorten gesprekken en interviews – zo zijn voortgangsgesprekken bedoeld om te bespreken hoe een medewerker functioneert op het werk en hoe hij of zij zich ontwikkelt. De medewerkersenquête levert inzicht op organisatie- en teamniveau, maar is er niet om de medewerker zelf beter te leren kennen. En dan zijn er nog exitinterviews: daaruit haal je waardevolle informatie om de organisatie te verbeteren, alleen ze komen te laat voor het behouden van een medewerker.

Diepere en persoonlijke interactie

Check-in-interviews zijn gesprekken tussen een leidinggevende en een medewerker of tussen teamleden onderling. Ze nodigen uit tot diepere persoonlijke interactie. Ze worden ingezet om erachter te komen waarom medewerkers bij de organisatie blijven, wat hen betrokken houdt en wat ze nodig hebben om bij de organisatie te blijven en de beste versie van zichzelf te zijn. Met een check-in-interview kom je meer te weten over het perspectief van een medewerker: wat werkt, wat niet, en hoe blijft hij of zij gelukkig op het werk.

De beste vragen voor een check-in interview

Vragen over werkgeluk en – beleving
  • Waar kijk je naar uit als je begint aan je werkdag? Waar zie je tegenop?
  • Wat vind je het leukst aan je werk?
  • Wat vind je het minst leuk aan je werk? Wat zou hieraan gedaan kunnen worden?
  • Wat zorgt voor een fijne werkdag?
  • Wat mis je op dit moment het meest? En wat het minst?
  • Wat is het belangrijkste dat je aan je werk zou willen veranderen?
  • Waarom blijf je bij dit team /organisatie?
  • Als je een aanbieding van een ander bedrijf zou krijgen, wat zouden zij moeten bieden om jou te interesseren?
  • Als je de loterij zou winnen en niet meer hoeft te werken, wat zou je dan missen?
  • Welke talenten, interesses of vaardigheden heb je die nu nog niet worden benut?
  • Welke uitdagingen zie je in je baan? Is er iets nieuws dat je het komende jaar zou willen leren?
  • Mis je iets van je vorige baan?
  • Hoe gelukkig werk je hier op een schaal van 1-10? Wat zou moeten gebeuren om een ​​10 te scoren?
Vragen over de organisatie
  • Als je iets zou kunnen veranderen aan deze organisatie, wat zou dat dan zijn?
  • Voel je dat je deel uitmaakt van een grotere visie en missie?
  • Ervaar je dat je werk betekenis heeft? Wat is nodig om je werk zinvoller te maken?
  • Heb je het gevoel dat je invloed hebt op je werk? Wat is nodig om je invloed te vergroten?
  • Vind je dat de feedback die je krijgt nuttig is? Wat voor feedback of erkenning zou je willen over je prestaties die je momenteel niet ontvangt?
  • Welke middelen kunnen we bieden om je werk/privé-balans onder controle te houden?
  • Welke toekomstmogelijkheden zou je willen hebben die verder gaan dan je huidige functie?
Vragen over de relatie met collega’s en leidinggevende
  • Voel je je gewaardeerd op het werk?
  • Word je door collega’s respectvol behandeld?
  • Hoe kan voor jou het plezier en verbinding met collega’s verbeterd worden?
  • Wat zou je willen dat ik als leidinggevende/teamlid blijf doen? Wat zou je willen dat ik als leidinggevende/teamlid minder vaak doe?
  • Hoe kan ik je als leidinggevende/teamlid beter ondersteunen?

Weet wat je medewerkers nodig hebben

Check-in-interviews helpen organisaties, leidinggevenden en teams om begrijpen wat ze goed doen en waaraan gewerkt kan worden. Bovendien waarderen medewerkers deze gesprekken en wordt er een gevoel van wederzijds vertrouwen opgebouwd omdat er naar hen wordt geluisterd. De uitkomsten kunnen leiden tot maatwerkoplossingen: wat zijn de behoeften van deze medewerker en hoe kunnen de leidinggevende en/of de teamleden hierin voorzien? Als je weet wat medewerkers nodig hebben, kun je tijd, energie en geld besteden aan de juiste dingen!

Lees ook:

Meer verbondenheid in je organisatie? Word een community!

Van kerstpakket tot high five: de kracht van waardering voor werkgeluk

Online onboarding: aandacht is alles!

 

Auteur: Heleen Mes