HXWork > Blogs > Geen onderdeel van een categorie > Geweldige employee journey? Het kan echt stukken beter!

Geweldige employee journey? Het kan echt stukken beter!

Zoon Samuel komt thuis van zijn eerste werkdag en kijkt mij wanhopig aan. “Mam, wat ik nou toch weer heb meegemaakt”, zegt hij “waarom doet zo’n bedrijf dat? Dan jagen ze toch iedereen weg!” En hij barst los over reiskosten die bij nader inzien niet betaald worden en ook nog de eerste twee maanden 30% minder salaris dan in de advertentie. Dat er geen opvang aanwezig was, de baas niet is gesignaleerd en de uitleg alleen over praktische zaken ging. Hij voelde zich niet welkom en gaat zich afmelden voor dag 2. “Ik dacht dat de horeca mensen nodig had”, zegt hij “nu weet ik ook waarom.”

Dat zijn ervaring geen uitzondering is, wordt pijnlijk duidelijk uit onderzoek van Integron (2019) onder 4400 Nederlanders die de Nederlandse arbeidsmarkt vertegenwoordigen. Hieruit blijkt:

Na de onboarding

Worden de ervaringen beter als de medewerker de onboardingsfase heeft overleefd? Helaas! De cijfers blijven om actie vragen. Zo blijkt uit het onderzoek van Integron dat maar 25% van de medewerkers enthousiast wordt van de wijze waarop met zijn ontwikkeling wordt omgegaan. Terwijl 37% van de medewerkers aangeeft voldoende kennis en vaardigheden te hebben om het huidige werk aan te kunnen. Uiteindelijk beveelt maar 10% van de medewerkers zijn vorige werkgever sterk aan.
Hoe kan dat toch in deze tijden van krapte op de arbeidsmarkt? En organisaties ervan overtuigd zouden moeten zijn dat de beste employee experience ervoor zorgt dat medewerkers het beste uit zichzelf kunnen halen. Dat daarmee ook de organisatiedoelstellingen gediend zijn omdat betrokken en bevlogen medewerkers leiden tot grotere creativiteit, productiviteit, tevreden klanten, omzet en winst? Hier liggen toch geweldige kansen!

Onboarding: maak er een feestje van

Om even terug te komen op Onboarding een paar adviezen. Maak van de eerste werkdag een feestje en zorg dat de nieuwkomer zich welkom voelt. Regel de praktische zaken zoveel mogelijk vooraf en zorg dat de basiszaken (bureau, lap top, toegangspas, telefoon) klaar liggen. Wees als team aanwezig om de nieuwkomer op te vangen en maak er een bijzonder moment van, bijv met een gezamenlijke lunch. Regel een aantrekkelijk inwerkprogramma vooraf. En meet zelf ook bij de nieuwkomers hun ervaringen en onderneem actie als de waardering laag scoort.

Deze blog verscheen op PWnet

Auteur: Heleen Mes