Treat employees like they make a difference, and they will
– Jim Goodnight

Employee experience is niet gewoon een moderner woord voor Human Resource Management. Het is geen oude wijn in nieuwe zakken. Employee experience beperkt zich niet tot het organiseren van employee surveys. Het is niet de naam voor uitsluitend het verbeteren van de digitale HR-processen of een andere naam voor HR-support, zoals ik zie in vacatures.
Employee experience onderscheidt zich van traditioneel HRM op de volgende 8 kenmerken:
Richard Branson zei het al: “Clients do not come first. Employees come first. If you take care of your employees, they will take care of your clients.” De organisatie faciliteert dat medewerkers de beste versie van zichzelf kunnen zijn.
Deze zijn de meetlat voor alle keuzes, gedrag, procedures en systemen in de organisatie. De beoogde klantbeleving en de methoden en technieken die daarvoor worden gebruikt, worden verbonden met de beleving die je aan de medewerkers wilt bieden.
Er is aandacht voor ieders privéleven en medewerkers mogen zichzelf zijn. Contractsoort (fulltime of parttime, in vaste of tijdelijke dienst) leidt niet tot een andere behandeling. Als het werk steeds meer naar huis meegaat door thuiswerken, komt thuis ook mee naar het werk. Ook de werkplek zelf gaat op thuis lijken.
Wat vinden ze belangrijk in hun werk? Wat vinden ze van hun werkomgeving? Hebben ze de juiste tools om mee te werken? De antwoorden hierop worden bijvoorbeeld gevonden in jaarlijkse medewerkersmetingen, maar ook door frequente pulse-metingen, een-op-eeninterviews of overleg met klankbordgroepen. Alle informatie wordt gebruikt om zaken te verbeteren.
Bij innovaties maar ook bij het herzien van (HR-)procedures en systemen. Veranderingen komen in cocreatie bottom-up tot stand.
Door frequent te meten en het gebruik van (HR-)analytics. Er worden (voorspellende) analyses en crossanalyses uitgevoerd en datagedreven beslissingen genomen ten aanzien van medewerkers.
Door in de schoenen van de (potentiële) medewerker te gaan staan en de medewerkersreis opnieuw vorm te geven: met positieve emoties en verrassingen, door net iets meer te doen dan de medewerker verwacht en in lijn met de normen en waarden van de organisatie. Niet de functionele eisen van de organisatie zijn leidend, maar de verwachtingen van de medewerker.
Deze visie komt tot stand komt als alle betrokkenen samenwerken in een geïntegreerde benadering: dus HR samen met ICT, marketing, communicatie, facilitymanagement en management. Support van het topmanagement is een belangrijke voorwaarde voor succes.
Pas als jouw organisatie op al deze facetten stappen aan het maken is kun je spreken van de employee experience-benadering.
Dit artikel verscheen eerder op PWnet.
Lees ook:
HR-missers voorkomen met employee experience design
Geweldige employee journey? Het kan echt stukken beter!
Employee Experience: begin met dromen!