HXWork > Blogs > Geen onderdeel van een categorie > Met welke secundaire arbeidsvoorwaarden word je een aantrekkelijke werkgever?

Met welke secundaire arbeidsvoorwaarden word je een aantrekkelijke werkgever?

Van workations in een ander land, bedrijfsmassages op de werkplek, personal trainer of je hond meenemen naar het werk kijken we niet meer op. Het aanbod in secundaire arbeidsvoorwaarden groeit. Met welke secundaire arbeidsvoorwaarden word je volgens EX-expert Heleen Mes een aantrekkelijke werkgever?

Het Amerikaanse niveau van ‘perks’ zoals nagelstylisten op het werk of het bevriezen van je eicellen op kosten van de werkgever, hebben we in Nederland nog niet bereikt. Toch bieden ook in Nederland werkgevers hun medewerkers steeds meer aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden naast salaris, vakantiegeld, pensioen en overwerktoeslag.

 

Werkgeversmerk versterken

“Secundaire arbeidsvoorwaarden moeten niet alleen marktconform zijn, maar ook je werkgeversmerk versterken”, zegt Paul Brink, oprichter van adviesbureau Not Secondary. “Sta stil bij wat jouw eigen organisatie uniek maakt en creëer arbeidsvoorwaarden die passen bij de purpose, visie, waarden, producten en diensten van de organisatie.”

Inspirerende voorbeelden:

  • Bij autoservicebedrijf Kwikfit mag je je rijbewijs B halen op kosten van de werkgever.
  • Bij Tony’s Chocolonely kunnen medewerkers onbeperkt chocolade eten.
  • Bij reisapp Polarsteps kun je als medewerker een vliegticket winnen naar een plek waar je nog niet eerder bent geweest. Voorwaarde is wel dat je tijdens je reis anderen laat meegenieten door gebruik te maken van (niet verrassend) Polarsteps.
  • Verzekeraar Achmea staat voor ‘Duurzaam Samen Leven’ en daarom krijgen alle collega’s een groene arbeidsvoorwaarde: een klimaatbudget van 2500 netto voor verduurzaming van hun huis en leven.

Welzijn en Work-life integratie

De aandacht voor duurzame inzetbaarheid, vitaliteit van medewerkers en vermindering van werkdruk heeft zich ook vertaald naar een groeiend aanbod van leveranciers van diensten voor welzijn en work-life integratie. Werkgevers bieden zo steeds meer en sneller ondersteuning voor het totale leven van hun medewerkers – in iedere levensfase – in balans te houden.

Inspirerende voorbeelden:

  • Het bieden van open toegang tot 1:1 online coaching voor kleine en grote coachvragen in werk of privé, bijvoorbeeld door samenwerking met Openup.
  • Geen stress om de opvang van je kind rond te krijgen als je werkgever meedenkt en een regeling heeft voor gegarandeerde kinderopvang, flexibele opvang afgestemd op wisselende roosters of een eigen kinderopvang heeft door samenwerking met bijvoorbeeld WorkFamily Solutions.
  • Een oppas nodig voor kind of hond? Werkgevers met een abonnement op een oppasdienst kunnen je helpen, bijvoorbeeld door de service van Charly Cares.
  • Mantelzorgers of collega’s met zorgvragen kunnen geholpen worden door het makkelijk te maken om hulp in te schakelen van familie, vrienden en collega’s. Organisaties kunnen door een bedrijfsaccount bij Mantelzorgapps We4U of Fello hierin faciliteren.

 

Geen one size fits all

Geen medewerker is hetzelfde. Werkgevers ervaren niet alleen verschillen per generaties op de werkvloer. Diversiteit op de werkvloer brengt ook verandering in wensen en behoeften mee, zeker bij arbeidsvoorwaarden. Medewerkers zelf laten kiezen van welke arbeidsvoorwaarden zij gebruik willen maken en in welke mate: zo kun je meer tegemoetkomen aan verschillen zonder dat de kosten daarvan hoger worden.

Inspirerende voorbeelden:

  • Loslaten van de standaard christelijke feestdagen en medewerkers zelf hun feestdagen laten kiezen.
  • Vakantiegeld en de eventuele 13e maand uitkeren zoals de medewerker dat wil. Dus in plaats van een keer per jaar, ook de optie voor meerdere keren of maandelijks.
  • Verruiming van aan- en verkoop van vakantiedagen of sparen voor een sabbatical door het omzetten van een ontvangen winstdeling.
  • ‘Pay on demand’ salaris door je werkgever een soort Tikkie te sturen via de smartphone wanneer je maar wilt. Niet meer wachten op je maandelijkse salaris, maar er meteen over beschikken. Geliefd bij jongeren met een bijbaan. (Jixbee.com)

 

Reward statement

Veel medewerkers zijn niet goed op de hoogte van de secundaire voorwaarden die hun werkgever hen biedt. De CAO is lang en lastig te lezen, de arbeidsvoorwaarden op intranet zijn een doolhof geworden, als ze daar al staan. Soms communiceren werkgevers niet over de arbeidsvoorwaarden om kosten te drukken. Dat zijn gemiste kansen in aantrekkelijk werkgeverschap!

“Er is een sterke tendens om CAO-afspraken beter uit te leggen in begrijpelijke taal”, zegt Brink.” Daar worden door CAO partijen afspraken over gemaakt.” Dus geef duidelijk aan wat de organisatie de medewerkers allemaal te bieden heeft in termen van voordelen. Een prettig leesbaar Reward statement helpt om overzicht te krijgen, bijvoorbeeld voor nieuwe medewerkers.

Technologie inzetten voor arbeidsvoorwaarden is natuurlijk van groot belang. Een chatbot of app, die je vragen beantwoordt, je persoonlijke ‘total reward’ in real time inzichtelijk maakt, persoonlijke reminder geeft (“Je hebt nog €500,- aan opleidingsbudget dit jaar, maak er gebruik van!”), uitruilmogelijkheden meldt en aangeeft welke voordelen je wellicht laat liggen (“Anderen gebruikten ook…”) met een aanbevelingssysteem. Dat zijn arbeidsvoorwaarden anno nu!

Dit artikel verscheen op HRMorgen

Lees ook:

Onderzoek analyseert ‘moments that matter’ tijdens de onboarding

Gaat de dialoogtool de medewerkerssurvey verslaan? 

Employee experience bij Randstad

 

Auteur: Heleen Mes