HXWork > Blogs > Geen onderdeel van een categorie > Moeite met binden en boeien? Gebruik MAGIC op het werk

Moeite met binden en boeien? Gebruik MAGIC op het werk

Medewerkers binden en boeien’ zou ingeruild moeten worden voor ‘medewerkers verbinden en laten groeien’. Inspireren en verbinden kun je doen met MAGIC: Meaning, Autonomy, Growth, Impact en Community. Wat is het? En hoe vul je het in?

Het verloop is in 2022 verder gestegen naar gemiddeld 20 procent (Academy voor arbeidsmarktcommunicatie). Nog nooit waren in het afgelopen jaar zoveel medewerkers van baan veranderd. En de arbeidsmarkt blijft krap. Dus het loont om te investeren in werkgeverschap, zodat medewerkers willen blijven en de aantrekkingskracht van de organisatie op de arbeidsmarkt groter wordt.

Maar, waar begin je? En welke acties kun je als organisatie nemen? In het boek Engagement Magic (Maylett, 2019) worden de vijf sleutels tot medewerkers engagement samengevat tot MAGIC: meaning (zingevend werk), autonomie, groei, impact en community. Hoe ziet deze magie op de werkplek eruit?

Meaning – zingevend werk

Mensen zoeken naar zingeving in hun leven, dus liefst ook in hun werk. Zingevend werk is waar een hart echt begint te kloppen. Een hoger doel, groter dan jouw taak, en een zinvolle bijdrage leveren aan een betere wereld. Passend bij eigen jouw idealen. Medewerkers willen trots zijn op de organisatie en zien wat er voor goeds uit voortkomt. Het geeft een goed gevoel als jij daaraan mag bijdragen. Hoe meaning vergroten? Denk aan:

  • Draag de ‘purpose’ (de zin of reden van het bestaan van het bedrijf) van de organisatie frequent uit, intern en extern: door het delen van verhalen, symbolen, klantencontact en foto’s. Breng de geschiedenis van de organisatie of producten aansprekend in beeld.
  • Trots op je producten en blij met je klanten? Verwerk ze in je meubilair. Geef vergaderruimtes betekenisvolle namen die verwijzen naar producten, diensten, iconen of mijlpalen. Lockerkasten, deuren en liften kun je beplakken met zingevende verwijzingen.
  • Ga een stap verder in de purpose, zoals een hotelketen die naast trainingen hostmanship ook een training geeft om mensenhandel te herkennen.
  • Maak een complimentenmuur met complimenten van klanten.
  • Biedt medewerkers de mogelijkheid om hun eigen zingeving te onderzoeken, door coaching of training.
  • Organiseer gezamenlijk vrijwilligerswerk of geef hier individueel de ruimte voor. Werk mee aan inzamelacties van goede doelen die medewerkers zelf steunen. Of aan het doel dat medewerkers hebben met hun geld, zoals bedrijven die naast het salaris ook studieschulden aflossen voor studenten die een bijbaan hebben.

Autonomie – geef medewerkers ruimte

Medewerkers hebben de ruimte nodig om werk zelf zo vorm te geven zodat zij optimaal kunnen presteren. Zoveel mogelijk zelf bepalen waar, hoe en met wie je je werk doet. Daar hoort vertrouwen en flexibiliteit bij. Geen micromanager die over je schouder meekijkt, maar een coachend leider. Autonomie vraagt om heldere doelstellingen en randvoorwaarden. Hoe geef je meer ruimte aan autonomie? Denk aan:

  • Stel gezamenlijk een teammanifest op hoe jullie (hybride) samenwerken. Daarin wordt ook helder over welke zaken de medewerker zelf beslist.
  • Laat medewerkers hun eigen teamleden aannemen. Of er een sterk beslissende stem in hebben.
  • Laat medewerkers invloed hebben op de strategische doelstellingen. Vervolgens kunnen medewerkers hun eigen (jaar/ kwartaal) doelen stellen binnen de strategische doelstellingen.
  • Geef meer beslissingsruimte en budget, bijvoorbeeld in het afhandelen van klachten of accordering van offertes.
  • Laat medewerkers zelf inroosteren en diensten wisselen.

Groei – ontwikkeling van medewerkers

Medewerkers willen graag goed werk kunnen leveren en hun vakmanschap vergroten. Daar hoort ontwikkeling bij: door te leren van nieuwe ervaringen, te leren van anderen en door opleiding en training te volgen. Groeien kan zeker niet alleen horizontaal door promotie te maken, maar juist ook verticaal. Naast zelf groeien zit groei ook in het bereiken van vooruitgang in het te leveren werk: innoveren en verbeteren, mijlpalen behalen en resultaten boeken. Hoe geef je meer ruimte aan groei? Denk aan:

  • Biedt medewerkers kansen om zich te ontwikkelen, ook buiten het eigen vakgebied, rol en taken. Bespreek periodiek de ontwikkelwensen en zoek naar mogelijkheden. Geef bij vacatures voorrang aan interne doorstroom. Deel eens een ‘wild card’ uit.
  • Inventariseer periodiek welke technologie en tools medewerkers nodig hebben om hun werk goed te doen en zichzelf te ontwikkelen.
  • Ga actief jobcraften binnen het team om elkaars sterke kanten te benutten en vakmanschap te laten groeien.
  • Daag elkaar uit op een leuke manier en trek eens werksprintjes met elkaar.
  • Vier een feestje bij bereikte resultaten en mijlpalen.
  • Geef elkaar 360 graden inzicht en feedback op elkaars sterke punten en bedenk samen hoe die nog meer kunnen worden ingezet.
  • Maak leren leuk door on demand leren, video’s, gamification en VR. Geef medewerkers hun eigen opleidingsbudget en stimuleer dat ze daar maximaal gebruik van maken.

Impact – werknemers willen ertoe doen

Medewerkers willen gezien worden als mens en gezien in het werk dat zij doen voor de organisatie, de collega’s en de klant. Zij willen hun mening kunnen geven en invloed uitoefenen. Zij hebben ideeën voor innovatie en verbeteringen. Voor hun inzet willen zij waardering en erkenning krijgen. Hoe geef je meer aandacht aan impact? Denk aan:

  • Medewerkers actief betrekken bij innovatie door bijvoorbeeld brainstormsessies, hackatons en reviewsessies.
  • Periodiek check-in en blijfinterviews te houden.
  • Het vergroten van psychologische veiligheid op de werkvloer
  • Medewerkers bevragen naar hun mening door een ‘luisterstrategie’ te bieden met zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek, met de uitkomsten aan de slag gaan en de voortgang te communiceren.
  • Waardering en complimenten geven en dit onderdeel te maken van de cultuur, rituelen en communicatie.
  • In overleg ervoor te zorgen dat alle deelnemers evenveel aan het woord zijn, de mening van de minderheid ook gehoord wordt en op ‘deep democracy’ wijze iedereen zich erkend voelt.
  • Directieleden op de werkvloer regelmatig mee te laten lopen en werken om meer gevoel te krijgen van de praktijk van hun medewerkers.

Community – erbij horen

Mensen zijn sociale wezens. Ze willen ergens bij horen. Ze willen zich geaccepteerd voelen. Samenwerken met een groep prettige collega’s die je het gevoel geven dat je meer deelt dan alleen het werk samendoen. Waar ruimte is voor informele gesprekken. Een goede relatie hebben met de leidinggevende. Met het team plezier maken en lol maken. Elkaar ondersteunen ook buiten het werk. Hoe vergroot je het gevoel van connectie? Denk aan:

  • Mogelijkheden vergroten om elkaar beter te leren kennen als persoon, elkaar persoonlijke aandacht te geven en verdiepende gesprekken te voeren.
  • Het vieren van life-events als verjaardagen, huwelijken en jubilea. Vrije christelijke feestdagen uitbreiden/ruilen met vrije niet-christelijke feestdagen.
  • Opzetten van community-activiteiten voor medewerkers
  • Organiseren van plezier en verbinding: van 1 april grappen, borrels en feestjes tot een gezamenlijke challenge.
  • Gezellige koffiecorners inrichten voor informele gesprekken en aanschuiftafels voor alleen-eters in het bedrijfsrestaurant.
  • Medewerkers hulp bieden bij privézaken als scheiding, mantelzorg en hoge kosten voor levensonderhoud.

Voordat je aan de slag gaat: check bij medewerkers hoe groot het MAGIC-gevoel is. Laat hen aangeven op welk onderdeel de organisatie kan groeien en inventariseer hun ideeën hierbij. Dan heb je de grootste kans op een betoverend effect op het behouden van medewerkers.

Deze blog verscheen eerder op PW.

 

Lees verder:

De kwaliteit van werkgeverschap op 4 levels: waar staat jouw organisatie?

Hoe Heembouw de beste werkgever van Nederland werd

5 tips voor meer diversiteit, inclusie en echte gelijkheid

 

Auteur: Heleen Mes