Employee Experience: begin met dromen!

Als je de employee experience van je organisatie wilt verbeteren begin dan met dromen. Een employee experience-droom geeft aan welke ervaring en emotie je als werkgever wilt overbrengen. Het geeft aan waar medewerkers gelukkig van gaan worden op een zodanige manier dat het bijdraagt aan de organisatie. Deze EX-droom moet inspirerend, gemakkelijk te begrijpen en meetbaar zijn. Bovendien moet het onderscheidend zijn van die van andere werkgevers en passen bij de organisatie. Je EX-droom dient als leidraad en toets bij te nemen acties. Maar waar begin je?

Purpose, visie, values en slogan

Wie aan de slag wil met de employee experience om de organisatie op een hoger plan te brengen, moet de experience verankeren in de kaders van de organisatie. Dan gaat het om de purpose (de bijdrage aan een betere wereld), de visie (wat je organisatie wil bereiken op de langere termijn), de core values (je onveranderlijke DNA) en de slogan (klantbelofte) van de organisatie. En daar gaat het al vaak mis: de kaders ontbreken vaak of leiden een zieltogend bestaan: ze zijn wel vastgesteld maar liggen ergens te verstoffen. Als de employee experience moet bijdragen aan het succes van de organisatie, en dat spreekt voor zich denk ik, moet wel duidelijk zijn waar de organisatie ‘voor staat’: waarin de organisatie zichzelf succesvol vindt, anders dan in geld verdienen . Want klanten gaan houden van organisaties die hun hart raken met hun ‘why’ . Als je de kaders wél helder hebt en er naar gaat handelen, dan maak je van een pruttelend organisatie-motortje een raket op weg naar succes.

Wat voor werkgever wil je zijn en wie maak je gelukkig?

Als de kaders helder zijn is de volgende vraag: wat voor werkgever wil je zijn om samen ergens aan te kunnen bouwen? Wie wil en kun je gelukkig maken in je organisatie? Hoe wil je dat mensen zich voelen in contact met jouw organisatie? Welke emoties en ervaringen wil je overbrengen? Kortom, welke EX-droom hebben wij?

Vragen die je daarbij kunt stellen zijn bijvoorbeeld:

– Hoe wil je dat collega’s op een verjaardag over je organisatie spreken?

– Om welke reden(en) wil je dat medewerkers bij je organisatie blijven en de beste versie van zichzelf kunnen zijn?

– Hoe wil je dat oud-medewerkers je organisatie zich na 5 jaar herinneren?

– Hoe wil je bekendstaan op de arbeidsmarkt en voor wie wil je een aantrekkelijke werkgever zijn? En voor wie juist niet?

– Waarin wil je organisatie uniek zijn voor medewerkers en onderscheidend ten opzichte van de concurrentie?

– Met welke employee experience breng je alignment met de kaders van de organisatie en versterk je de purpose,visie,kernwaarden en klantbelofte?

Gebruik de antwoorden op deze vragen om als organisatie een EX-droom te visualiseren. Die droom gebruik je als leidraad, hiermee ga je aan de slag. Keer er geregeld naar terug om te toetsen of je nog wel op de goede koers zit. Is de uitwerking in lijn met EX-droom die we hebben? Conflicteert het nergens mee? Je EX droom zelf is natuurlijk niet in beton gegoten. Onderweg doe je nieuwe inzichten op om je droom aan te scherpen of om totaal te veranderen, zeker als duidelijk is dat je oude manier van denken de organisatie niet verder gaat brengen.

Informatie verzamelen en meten

Bij het formuleren van je EX-droom bepaal je ook: hoe en hoe vaak gaan we meten of we op de goede weg zitten? Of de emoties en ervaringen die we willen neerzetten ook echt gevoeld worden door de medewerkers. Welke indicatoren gaan we daarvoor gebruiken en welke voortgang willen we zien? Geen lange rij van ken- en stuurgetallen, maar een paar die er echt toe doen. De uitkomsten daarvan geven weer input voor volgende stappen om de employee experience te verbeteren.

Geen top down actie

Werken aan de employee experience vereist dat je bottom-up te werk gaat, niet top-down. Dat je niet vóór medewerkers denkt, maar samen mét medewerkers de employee experience uitwerkt. Dus betrek ze bij het dromen over jullie employee experience en maak er een co-productie van.

 

Auteur: Heleen Mes