HXWork > Blogs > Geen onderdeel van een categorie > Nationaal Onderzoek Employee Experience 2022: HR scoort EX eigen organisatie slechts 6,7!

Nationaal Onderzoek Employee Experience 2022: HR scoort EX eigen organisatie slechts 6,7!

Internationaal is employee experience een grote HR-prioriteit. Wat is de stand van zaken voor employee experience in Nederland? Uit het Nationaal Onderzoek Employee Experience 2022 van PW. en HXWork blijken de respondenten de employee experience van hun eigen organisatie een 6,7 te geven. Heleen Mes, employee experience expert geeft een reactie op de uitkomsten van het onderzoek. 

Werken aan Employee Experience of medewerkersbeleving is streven naar topwerkgeverschap: een organisatie zijn waar medewerkers graag willen werken en blijven werken omdat ze er gelukkig zijn. Van groot belang in deze tijd van krappe arbeidsmarkt, een dreigende ‘great resignation’ en trends als ‘quiet quitting’.

De employee experience bestaat uit ervaringen, gedachten en emoties over de organisatie. Dat kan betrekking hebben op organisatiecultuur, managementstijl, fysieke werkplek of IT. Ook de employee journey of medewerkersreis is onderdeel van de employee experience. Die begint op het moment dat iemand kennis maakt met de organisatie, bijvoorbeeld door een vacature, en eindigt uiteindelijk bij offboarding.

De score van 6,7 voor de employee experience die de eigen organisatie biedt is behoorlijk kritisch, vindt Heleen. “De veelal HR-respondenten uit 28 sectoren zitten dan ook met hun neus boven op de medewerkersbeleving. HR is de kanariepiet in de kolenmijn. Zij zien en horen veel zaken die beter kunnen. Die moeten echt worden aangepakt, zeker in deze arbeidsmarkt. Zonder dat organisaties zich ervan bewust zijn concurreren zij op basis van hun employee experience. De organisaties met een hoge medewerkersbetrokkenheid en – bevlogenheid én een goede wervingsaanpak zijn nu de winnaars op de arbeidsmarkt.”

Uit de startblokken, maar vaak zonder employee experience strategie

Van de respondenten blijkt 70% uit de startblokken te zijn met het oppakken van employee experience, 20% noemt zich ‘gevorderd’. “Dat is goed nieuws”, zegt Heleen. Internationaal is ‘employee centric denken’ ook een HR-thema met de hoogste prioriteit.”

Slechts 38% van de respondenten heeft een employee experience strategie of ambitie, afgeleid van of geïntegreerd met de organisatiestrategie. “Die strategische verankering heb je echt nodig om bij te dragen aan de organisatiestrategie, de waarden en de juiste employee experience. Deze ambitie moet inspirerend, gemakkelijk te begrijpen en meetbaar zijn. Bovendien moet de ambitie onderscheidend zijn van die van andere werkgevers en passen bij de organisatie. Een goede employee experience ambitie dient als leidraad en toets bij te nemen acties, dus een echte vereiste”, zegt Heleen daarop.

Behoud van medewerkers belangrijkste reden voor employee experience

Behoud van medewerkers staat op de eerste plaats als reden om aan de slag te gaan met employee experience. “Een goede zaak, want iedereen die je niet kwijtraakt hoeft ook niet vervangen te worden. In eerdere jaren was het versnellen van processen en lagere kosten nogal eens prioriteit: functioneel, sneller, digitaler. Maar dat is minder geworden. We hechten nu meer waarde aan goed werkgeverschap.”

Onboarding krijgt meeste aandacht

In de employee journey geeft het onderzoek aan dat onboarding  (71%) de hoogste prioriteit krijgt: een goed begin is het halve werk. Daarna volgt ‘leren en ontwikkelen’ (64%) en ‘recruitment’ (61%). Heleen: Volgens onderzoek geven investeringen op het gebied van wellbeing, training en ontwikkeling de beste return on investment (PWC 2022). Daarnaast blijkt dat ‘goede gesprekken’, 1-op-1 voeren over werk belangrijk bijdraagt aan wellbeing en employee experience. Volgens internationaal onderzoek hebben de ervaringen rond ‘life events’ – denk aan geboorte van kinderen, ziekte van familie – een 3 keer zo grote impact op de employee experience dan het gemiddelde van de employee journey (Ti People, 2022). Dat zou ervoor pleiten om dit meer prioriteit te geven. Veel organisaties bepalen hun prioriteiten op basis van de eigen HR-expertise in plaats van de ervaren dieptepunten door medewerkers en de impact daarvan.”

Design thinking voor HR blijft achter

Bij het inzetten van methoden voor de employee experience staan (pulse) survey’s op de eerste plaats. “Organisaties zijn de laatste jaren vaker en dieper gaan meten, zegt Heleen. De volgende stap is een ‘continuous listening strategie’ uit te werken waarin naast kwalitatief onderzoek, ook kwalitatief onderzoek een plek krijgt.”

De inzet van design thinking voor HR zet maar langzaam stappen vooruit. Uit het onderzoek blijkt dat 29% feedback op HR-producten ophaalt bij medewerkers. 20% zegt bij de uitwerking aan de slag te gaan in multidisciplinaire teams met stakeholders als managers en andere supportafdeling. Zo’n 10% zegt design thinking technieken als employee journey mapping en het ontwikkelen van persona’s te gebruiken. “Daar ligt dan nog de uitdaging voor de komende jaren”, zegt Heleen. “Design thinking heeft zijn waarde bewezen als het gaat om user design en customer design. Het combineert de beste inzichten uit productontwikkeling, positieve psychologie en marketing. Daar kan HR echt van profiteren. En ‘employee centric denken’ vraagt een grotere rol van de eindgebruiker, meestal de medewerker zelf. Niet meer denken vóór, maar co-creatie mét. Dat samen optrekken blijft nog achterwege. HR blijft nu nog steken in zijn expert-rol. Maar dat is oud denken.”

Hoger werkgeluk als resultaat

Heeft het aanpakken van de employee experience organisaties wat opgeleverd? Jazeker, volgens het onderzoek.

De top 5:

  1. Hoger werkgeluk
  2. Efficiëntere processen/ besparingen in tijd
  3. Lagere uitstroom
  4. Betere arbeidsmarktpositie
  5. Lager ziekteverzuim

“Geweldige resultaten”, zegt Heleen, “want als employee experience acties niets opleveren draai je aan de verkeerde knoppen. Stop weinig tijd en energie in beleidsnota’s. Steek tijd in een goede meting onder medewerkers, ga luisteren en daarna in kleine stappen aan de slag. Het beste advies komt van Simon Sinek: “Dream big. Start small. But most of all: Start!”.”

Gevolgen voor de HR-afdeling

Het oppakken van de employee experience heeft zeker gevolgen gehad voor de HR-afdeling zelf: het eigen maken van een andere zienswijze op HR, nieuwe werkmethoden als design thinking en agile werken en uitbreiding van de interne samenwerking. Vooral met de afdeling Communicatie, Recruitment en de business zelf is de samenwerking geïntensiveerd. “De beste employee experience komt tot stand als supportafdelingen intensief gaan samenwerken. Ik had verwacht dat juist de samenwerking met Facility Management hoger zou uitpakken als gevolg van het hybride werken, maar dat geldt maar voor 15% van de respondenten”, zegt Heleen.

HR-afdelingen geven aan dat zij voor de toekomst meer support kunnen gebruiken voor de employee experience: van directie en managers en van andere supportafdelingen. Maar ook 42% van de respondenten zegt dat de mindset zelf binnen HR moet veranderen om stappen te kunnen maken. Heleen  “Meer kennis en vaardigheden over employee experience helpt de eigen collega’s vaak over de streep. Maar afstand doen van de oude patronen, zoals top down denken, vraagt meer tijd.”

Aan de slag met de employee journey? Neem deel aan de 3-daagse Masterclass Employee Experience & Design van HXWork op 7, 21 oktober en 4 november in Amsterdam. Meer info

Lees ook:

De employee journey aanpakken? Zo begin je!

De beste metrics voor employee experience

Hybride werken en beoordelen: Hoe pak je dat aan?

 

Auteur: Heleen Mes